Het verschil tussen leasen en kopen
Maar eerst even dit: het grootste verschil tussen leasen en kopen is het eigenaarschap. Als je kiest voor kopen, is de fiets direct van jou. Bij leasen niet. Maar daarmee zijn dus ook alle bijkomende kosten voor het onderhoud en verzekeren van de e-bike voor jou. Bij leasen zit dat in het maandbedrag en dat maakt dat leasen een goedkopere optie kan zijn.
Wat kost een e-bike eigenlijk?
Een kwalitatief goede e-bike kost al snel zo'n tweeduizend euro. Dat hoeft de aanschafpret niet te drukken, want wat je ervoor terugkrijgt is snelheid, gemak en veel fietsplezier. Wat leasen kost hangt af van je (werk)situatie. Particulier leasen kan al vanaf 50 euro per maand als je kiest voor een instapmodel. En als je kunt leasen via je werkgever, betaal je in het meest gunstige geval vanaf 1 januari 2020 slechts 5 à 6 euro bijtelling per maand.
Onderhoudskosten van een e-bike
Voor eindeloos en onbezorgd rijplezier is het aan te raden je e-bike goed te onderhouden. Sommige fietsmerken stellen dat zelfs als voorwaarde voor de garantie. Sommige dingen, zoals schoonmaak en zorgen voor een droge stalling, kun je natuurlijk zelf doen, maar voor grondig onderhoud raden we je aan een vakman te raadplegen. Die checkt gelijk of de motor en accu van jouw e-bike nog in orde zijn. Naast de verlichting, banden, remmen en de ketting. De kosten voor een jaarlijkse servicebeurt liggen rond 65 euro. Bij lease zit dit in het maandbedrag.
Tja, die accu
Lekker fietsen op een e-bike valt of staat met een goede accu. Maar de meestgehoorde klacht over elektrische fietsen is dat de accu niet altijd goed werkt. In een recent fietsaccu-onderzoek onder onze leden gaf bijna de helft van de e-bike-bezitters dit probleem aan. Ook was de beperkte levensduur van een accu niet bij iedereen bekend. Bij problemen is het reviseren van de accu een optie, maar wees je ervan bewust dat reviseren risico's met zich meebrengt. Voor een nieuwe accu betaal je al snel 500 euro. Bij lease vallen de kosten van een nieuwe accu of accu-onderhoud binnen het maandbedrag.
Onverwachtse reparaties
Er kan altijd iets stuk gaan, ondanks dat onderhoud. De kosten daarvan zijn moeilijk te voorspellen. Naast problemen met de accu is een veel voorkomende reparatie aan een elektrische fiets het vervangen van de banden. Bij een leasefiets gaan ook deze rekeningen naar de leasemaatschappij. Gaat het om een schade? Dan geldt er bij lease vaak een eigen risico. Neem daarom altijd de tijd om de leasevoorwaarden goed door te nemen.
Verzekeren of niet?
In Nederland worden elk jaar naar schatting tussen de 450.000 en 800.000 fietsen gestolen. Bij een dure investering als een e-bike wil je hier graag tegen verzekerd zijn. En mocht je onverhoopt vallen met je fiets wil je deze schade ook goed kunnen laten herstellen. Wat een fietsverzekering kost, hangt onder ander af van het type verzekering (aflopend of doorlopend), waar je woont en wat de waarde is van je fiets. Bij ANWB kun je de kosten van jouw fietsverzekering berekenen. Bij lease ben je goed verzekerd tegen diefstal en schade, maar: check altijd je eigen risico.
Van wie is de restwaarde?
Als je de e-bike hebt gekocht, loop je misschien tegen onverwachtse kosten aan, maar als je 'm doorverkoopt is dat geld van jou. Een leasefiets is niet van jou, dus de restwaarde ook niet. Helaas is het wel zo dat jouw e-bike door de razendsnelle verbeteringen van nieuwere e-bikes snel in waarde zal dalen. Verzekeraars gaan bij de duurdere e-bikes uit van zo'n 12,5% afschrijving per jaar. Daarentegen fiets je als je leasecontract afloopt en je een nieuwe afsluit, zo weer op een gloednieuwe fiets de deur uit. Wil je jouw 'oude' leasefiets na de leaseperiode toch overnemen? Dat kan ook.
bron: ANWB